Laureata nel 1992 presso l'Università degli Studi di Firenze, ha conseguito il titolo di dottore di ricerca nel 1997 cui ha fatto seguito una borsa biennale per attività di ricerca post-dottorato.
Nel 2006 è diventata Ricercatore nel settore scientifico-disciplinare M-PSI/03 (Psicometria) e ha avuto la conferma nel ruolo a decorrere dal 2009. Dal 2015 è Professore Associato dopo aver ottenuto l’Abilitazione Scientifica Nazionale a professore di seconda fascia nel 2014.
E’ autrice e co-autrice di numerosi articoli scientifici pubblicati su riviste internazionali, molti dei quali concernenti la costruzione e all’adattamento di test applicando l’Item Response Theory (IRT). Tra i suoi interessi di ricerca, lo studio delle proprietà psicometriche delle forme brevi dei test e l'analisi dell'invarianza per confermare l’equivalenza degli strumenti di misura attraverso gruppi che si distinguono per età, genere e appartengono a contesti linguistici/culturali/educativi diversi. Tale attività di ricerca ha portato a molte collaborazioni, nazionali e internazionali. Congiuntamente all’impegno didattico, ha condotto e conduce ricerche nell’ambito dell’apprendimento e insegnamento della statistica. Ha collaborato e collabora come reviewer per molte riviste internazionali e partecipa regolarmente a congressi internazionali presentando i propri contributi di ricerca.
POSIZIONE ACCADEMICA
2015-
Professore Associato - settore scientifico-disciplinare M-PSI/03 (Psicometria) - Abilitazione Scientifica Nazionale ottenuta nel 2014.
2006-2015
Ricercatore a tempo indeterminato - settore scientifico-disciplinare M-PSI/03 (Psicometria) - con conferma del ruolo a decorrere dal 2009.
2001-2005
Professore a contratto, Facoltà di Psicologia, Università di Firenze.
FORMAZIONE
1998-2000
Borsa biennale per attività di ricerca post-dottorato, Dipartimento di Psicologia, Università di Firenze
1994-1997
Dottorato in Psicologia, Dipartimento di Psicologia, Università di Firenze
1988-1992
Laurea in Pedagogia con voti 110 e lode/110, discutendo una tesi in Psicologia Generale dal titolo “La conoscenza di sé e l’adozione di strategie cognitive”
DIDATTICA
LIVELLO UNIVERSITARIO
2014-
Teoria e tecniche dei test, Corso di Laurea in Scienze e Tecniche Psicologiche, Università di Firenze.
2013-2014
Metodologia della ricerca psicologica, Corso di Laurea in Scienze e Tecniche Psicologiche, Università di Firenze.
2008-2009
Test psicologici per la valutazione dello sviluppo, Corso di Laurea magistrale in Psicologia, Università di Firenze.
2000-2013
Psicometria, Corso di Laurea in Scienze e Tecniche Psicologiche, Università di Firenze.
LIVELLO POST-UNIVERSITARIO
2014-2017
I modelli dell’Item Response Theory (Corso di Perfezionamento), Dipartimento NEUROFARBA, Università di Firenze.
2007-2013
I test psicologici (Corso di Perfezionamento), Dipartimento di Psicologia, Università di Firenze.
2004-2007
Analisi dei dati multivariata (Scuola di Dottorato), Università di Firenze.
Analisi dei dati in Psicologia (Corso di Perfezionamento), Dipartimento di Psicologia, Università di Firenze.
2003-2006
Metodi di ricerca in psicologia (Corso di Specializzazione SSIS), Università di Firenze.
2002-2003
Corso di Metodologia della Ricerca in Psicologia (Stage per psicologi clinici), Azienda Sanitaria Toscana.
MOBILITÀ
Giugno 2009
Huelva University (Spain) con il prof. Jose Carmona in relazione al progetto Promoting Psychology Students’ Achievement in Quantitative Disciplines (Socrates-Erasmus Project)
PUBBLICAZIONI PER LA DIDATTICA
RICERCA
INTERESSI
Costruzione e adattamento strumenti di misura
Attraverso l'applicazione di modelli matematici (principalmente Item Response Theory, IRT, e Modelli di Equazioni Strutturali - Analisi Fattoriale Confermativa), l’obiettivo è quello di costruire scale e valutare le proprietà psicometriche di test esistenti (provvedendo, in alcuni casi, alla standardizzazione italiana). L’adattamento include lo studio dell’invarianza (attraverso l’analisi fattoriale confermativa multi-gruppo e lo studio del funzionamento differenziale degli item) per confermare l’equivalenza degli strumenti di misura attraverso gruppi che si distinguono per età, genere e appartengono a contesti linguistici/culturali/educativi diversi. Particolare interesse è stato rivolto allo studio delle proprietà psicometriche delle forme brevi di test largamente utilizzati e che hanno grande utilità nell’ambito valutazione psicologica.
Didattica delle materie quantitative
La ricerca in questo ambito ha lo scopo di individuare i predittori del rendimento e definire prodotti (strumenti di misura e metodologie didattiche) che possano essere applicati in contesti educativi nazionali e internazionali per migliorare l’apprendimento delle discipline quantitative in ambito universitario. Numerosi studi sono stati condotti per comprendere il ruolo dei fattori cognitivi (competenze matematiche e abilità di ragionamento, soprattutto in relazione al ragionamento probabilistico) e non cognitivi (principalmente atteggiamento e ansia) al fine di definire e testare modalità di intervento volte a migliorare il rendimento.
PROGETTI e FINANZIAMENTI (ultimi 5 anni)
2016-2021
Finanziamenti di Ateneo per l’attività di ricerca nei progetti: “Italian validation of the Brief Self Control Scale (BSCS)”, “Italian validation of the Sense of Coherence scale– Revised (SOC-R)”, “Assessing unmet needs in patients with cancer: Measurement Invariance across gender, age, and phase of the disease of the Needs Evaluation Questionnaire.”, Geriatric Depression Scale – Short Form (GDS-SF) invariance: Gender, Age, and Cognitive Functioning Differential Item Functioning” (7,000 Euro).
2019
Vincitrice del Finanziamento per il Progetto bandito dalla Regione Toscana – Ricerca salute “Professional caregivers and volunteers’ Unmet Needs in Tuscan Oncology departments (PUNTO)” (50,000 Euro).
2017
Vincitrice del Finanziamento delle attività base di ricerca, di cui all’art. 1, commi 295 e seguenti, della legge 11 dicembre 2016 n. 232 (GU n.297 del 21-12-2016 - Suppl. Ordinario n. 57) (3,000 Euro).
ATTIVITÀ EDITORIALI
Guest Editor
PlosOne
Reviewer per articoli su riviste internazionali
Reviewer per molte riviste che si occupano di assessment, metodologia e psicometria (per esempio, Assessment; Behavior Research Methods; European Journal of Psychological Assessment, Journal of Personality Assessment; Learning and Individual Differences, Measurement and Evaluation in Counseling and Development)
PUBBLICAZIONI
ORCID: 0000-0002-6861-9219
Scopus author ID: 25623193100
Oltre 60 articoli su riviste indicizzate ISI – SCOPUS, oltre 30 articoli su riviste internazionali o italiane con blind peer-review, alcuni capitoli di libro in lingua inglesee oltre 15 articoli peer-reviewed pubblicati come conference proceedings. Co-autrice di test per adolescenti pubblicati dalla casa editrice Hogrefe su Gambling Behavior (2015) e Video-Gaming (2017).
Il lavoro ha ricevuto 2029 citazioni e un H-index di 25 e un 10-index di 45.
PARTECIPAZIONE A CONVEGNI
Oltre 100 presentazioni (alcuni delle quali su invito) e poster presentati in convegni nazionali e internazionali. Oltre conference proceedings (peer-reviewed).
SELEZIONE DI ARTICOLI SU RIVISTE INDICIZZATE
Legenda
I graduated at the University of Florence in 1992. Then, I had my PhD in 1997 followed by a biennial grant for a post-doc fellowship.
In 2006 I became Researcher in Psychometrics at the University of Florence and I was confirmed in the role in 2009. From 2015 I am employed as Associate Professor at the Department of Neuroscience, Psychology, Drug, and Child Health of the University of Florence.
I am the author and co-author of numerous international scientific papers. Many of them are focused on the development and adaptation of tests by applying Item Response Theory (IRT) and on testing the psychometric properties of the short forms of some largely employed tests. I am also interested in the analysis of invariance to confirm the equivalence of tests across groups by age, gender, and different educational/linguistic/cultural contexts. This research activity has given me the opportunity to develop many national and international fruitful collaborations.
In combination with my work as a teacher, I have conducted several studies in the field of statistics education.
I serve as reviewer for many international journals and I am a regular contributor as a speaker at international conferences.
EDUCATION
Post-doc Fellowship, Department of Psychology, University of Florence
PhD in Psychology, Department of Psychology, University of Florence
Master Degree in Education, University of Florence (cum laude)
EMPLOYMENT
Associate Professor in Psychometrics, University of Florence.
Researcher in Psychometrics, Department of Psychology and Department NEUROFARBA, University of Florence.
TEACHING EXPERIENCE
Undergraduate level
Test Theory and Techniques (Psychology Degree), School of Psychology, University of Florence.
Research Methods in Psychology (Psychology Degree), School of Psychology, University of Florence.
Testing and Research Methods in Developmental Psychology (Psychology Degree), School of Psychology, University of Florence.
Psychometrics (Psychology Degree), School of Psychology, University of Florence.
Postgraduate level
The models of Item Response Theory (Specialization Course), Department NEUROFARBA, University of Florence.
Psychological Testing (Specialization Course), Department of Psychology, University of Florence.
RESEARCH INTERESTS
Scale development and test adaptation
Applying mathematical models (mainly Item Response Theory - IRT- and Structural Equation Modelling - Confirmatory Factor Analysis), my research work is focused on developing new tests and adapting existing scales (providing the Italian standardization and norms for some of them). Test adaptation includes the establishment of measurement invariance across groups (using multi-group confirmatory factor analysis and IRT-based Differential Item Functioning) to confirm the measurement equivalence and fairness of the scales across age, gender, and different language and cultural/educational contexts. Finally, following the current trend toward developing and using short scales both for academic research purposes and practical issues, my research effort was also devoted to testing the psychometric properties of short forms given their potential in psychological assessment.
Teaching and learning statistics
Statistical literacy is a key ability and, from an educational perspective, it is crucial to enable students to interpret and critically data-related information, build intuition about data, and make reasoned judgments and decisions. My research is focused on improving statistics education identifying cognitive (in particular, mathematical skills and probabilistic reasoning) and non-cognitive factors (in particular, attitudes and anxiety) that attenuate or accentuate statistical learning. At the same time, my research in this area aims at developing products (measurement tools and intervention strategies) that can be employed in national and international educational contexts.
RESEARCH PROJECTS AND FOUNDINGS (last 5 years)
Projects founded by University of Florence, Italy -Local funding for research activity: “Italian validation of the Brief Self Control Scale (BSCS)”, “Italian validation of the Sense of Coherence scale– Revised (SOC-R)”, “Assessing unmet needs in patients with cancer: Measurement Invariance across gender, age, and phase of the disease of the Needs Evaluation Questionnaire.”, “Geriatric Depression Scale – Short Form (GDS-SF) invariance: Gender, Age, and Cognitive Functioning Differential Item Functioning” (7,000 Euro)
Professional caregivers and volunteers’ Unmet Needs in Tuscan Oncology departments (PUNTO). Regione Toscana - Health Reseach Funding (50,000 Euro)
National Founding for research activity assigned to researchers upper the 75th percentile of the national ranking based on the last five year publications (3,000 Euro).
EDITORIAL RESPONSIBILITIES
Academic Editor
Journal Reviewer
I serve as reviewer for many assessment and psychometrics journals (e.g., Assessment; Behavior Research Methods; European Journal of Psychological Assessment, Journal of Personality Assessment; Learning and Individual Differences, Measurement and Evaluation in Counseling and Development)
PUBBLICATIONS
Scopus ID: 25623193100
More than 50 articles in ISI - SCOPUS indexed journals, more than 30 articles in international or Italian peer-review journals, some chapters in international books, and 15 peer-reviewed full articles published as conference proceedings. My work has currently received 2029 citations and have a h-index of 25 andi10-index of 45.
CONFERENCE ATTENDANCE
Over 100 talks (including invited talks) and posters presented at national and international conferences. Over 15 conference proceedings (peer-reviewed).
SELECTED PEER REVIEWED ARTICLES