ORARI:
martedì 12-13 San Salvi (II piano)
mercoledì 12-13 via Laura
MODALITA': in presenza o a distanza previo appuntamento via mail
Data di nascita: 07.05.1072
Posizione attuale –
2018-presente. Professore Associato di Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione, Dipartimento di Scienze della Formazione, Lingue, Intercultura, Lettere e Psicologia (FORLILPSI) - Università degli Studi di Firenze.
Abilitazione Scientifica Nazionale per Professore di I fascia M-Psi-04 (05.03.2021 – 05.03.2030)
Posizioni precedenti
- 2007-2018. Responsabile Psicologa a tempo pieno - IRCCS Fondazione Stella Maris-Dipartimento di Neuroscienze dello Sviluppo-Università di Pisa
- 1997-2007. Collaboratore di ricerca in Neuropsicologia dello sviluppo - IRCCS Fondazione Stella Maris-Dipartimento di Neuroscienze dello Sviluppo-Università di Pisa.
Esperienza di insegnamento
- 2019-presente. Psicologia dell'handicap e della riabilitazione (Laurea Magistrale in Scienze della Formazione / Laurea Magistrale in Didattica-Università degli Studi di Firenze) - 2020-presente. Psicologia della disabilità durante lo sviluppo (Laurea triennale in Psicologia-Università degli Studi di Firenze)
- 2020- presente. Metodi di valutazione clinica e dell'attaccamento nel ciclo di vita (Laurea Magistrale in Psicologia-Università degli Studi di Firenze)
- 2016-presente. Incarichi di docenza esterna presso Corsi di Laurea Magistrale in Neuropsicologia dello Sviluppo presso l'Università degli Studi di Caserta, Milano-Cattolica, Modena-Reggio Emilia - 2000-2018. Docente presso l'Università degli Studi di Padova, Bologna, Pisa, Chieti, Firenze e Pavia presso lauree triennali e magistrali in Psicometria, Psicologia dell'handicap e della riabilitazione, Psicologia dello sviluppo e dell'educazione, Neuropsicologia dello sviluppo e recupero funzionale, Riabilitazione neuropsicologica, Valutazione psicologica.
Istruzione / Formazione
- 2007 Specializzazione con lode in Psicologia Clinica e Psicoterapia-Università degli Studi di Siena
- 2003 PhD con lode in Neuroscienze dello Sviluppo -Università di Pisa
- 1996 Laurea Magistrale con lode in Psicologia-Università degli Studi di Padova.
Attività di ricerca
Esperta in neuropsicologia e psicologia dello sviluppo: approccio comparativo tra sviluppo tipico e atipico; correlati neurofunzionali e basi cognitive del linguaggio, dell'apprendimento e del funzionamento cognitivo in bambini con disturbi specifici dell'apprendimento, paralisi cerebrale e disturbi neuromuscolari; procedure di teleriabilitazione e robotica educativa per l'empowerment cognitivo nei bambini con bisogni educativi speciali. Collaborazioni con diversi ricercatori e unità di ricerca clinica di istituti nazionali e internazionali. Membro del board scientifico della piattaforma online Ridinet, supervisore scientifico di App per la tele-riabilitazione e coautore di studi sull'utilizzo delle nuove tecnologie per l'empowerment dei processi cognitivi in bambini con sviluppo tipico e atipico.
Tutor di Dottorato di ricerca
- Costanza Ruffini (2020-oggi). Progetto di tele-valutazione e intervento sulle funzioni esecutive nello sviluppo tipico e atipico.
- (co-relatore) Maria Chiara Di LIeto (2012-2015; tesi: Profili neuropsicologici di bambini con disturbi dello sviluppo neurologico: nuovi approcci clinici e strumentali alla storia naturale e alla riorganizzazione cerebrale nella paralisi cerebrale).
Progetti di ricerca
- 2021-presente (18 mesi). Responsabile scientifico dell'Unità di Ricerca dell'Università degli Studi di Firenze in PRO.TE.NE.U.CO (bando COVID-19 TOSCANA) Indagine su protocolli tele-riabilitativi in bambini con disturbi del neurosviluppo (PI: Dr. Luccherino, ASL Toscana Sud-Est)
- 2020-presente. Responsabile Scientifico, per il Dip. FORLILPSI-Università di Firenze, del Consorzio Scu-Ter (Scuola Territorio Società Cooperativa Sociale) per progetti di ricerca sull'inclusione scolastica dei bambini con bisogni speciali.
- 2019-presente. Membro del Laboratorio di Psicologia dell'Educazione del Dip. FORLILPSI- Università di Firenze.
- 2019-presente. Consulente esterno del Laboratorio di Neuropsicologia e Psicolinguistica-IRRCS Fondazione Stella Maris.
- 2020-presente. Membro del gruppo di lavoro dell'Università Europea del Benessere - EUniWell (www.euniwell.eu).
- 2016-2018 Principal Investigator della ricerca RC -2016-2018 finanziata dal Dipartimento Sanitario Nazionale presso la Fondazione IRRCS Stella Maris: Rehabilitation of Functional Functions in Neurodevelopmental Disorders: a trans-nosographic study.
- 2016-2018 Consulenza interna per la "e-Rob Call 4 IDEAS e-Rob: eLearning for the Educational Robotics". FTI Fondazione Telecom Italia. Principal Investigator: Prof. Cioni Giovanni-IRRCS Fondazione Stella Maris.
- 2013-2015 Co-Principal Investigator della ricerca RC2013-2015 finanziata dal Dipartimento Sanitario Nazionale presso la Fondazione -IRRCS Stella Maris: Learning Out of the Lab: Home-based cognitive rehabilitation.
- 2014-2016 Consulenza esterna per la ricerca GARA Regione Toscana: Identificazione precoce di bambini con disturbi del linguaggio e della comunicazione a rischio di sviluppare difficoltà di apprendimento linguistico.
- 1996-2006 Consulenza esterna per ricerche sul profilo neuropsicologico e neurofunzionale di diverse disabilità dello sviluppo, finanziato dal Dipartimento Sanitario Nazionale presso la Fondazione IRRCS Stella Maris: RC 2/96; RC 3/97; RC 3/98; RC 3/99; RC3 / 00; RC3 / 01; RF5 / 00; RC
Collaborazioni con riviste
- 2016-presente. Revisore per la ricerca psicologica (Ed. Springer); Frontiers in Psychology; BMC Pediatrics (Ed. Springer); PLOSE-ONE; Journal of Cognitive Enhancement.
- 2016-presente. Revisore per DIS. Dislessia, Discalculia e Disturbi di Attenzione (Ed. Erickson); Psicologia Clinica dello Sviluppo (Ed. Il Mulino)
- 2020-presente. Membro del Comitato Scientifico di DIS. Dislessia, Discalculia e Disturbi di Attenzione (Ed. Erickson)
- 2020-oggi- Guest Editor del numero speciale della rivista Children "Aumentare la conoscenza sull'apprendimento e sulle difficoltà comportamentali nei bambini " (SSN 2227-9067; IF: 2.078).
Risultati ottenuti nel trasferimento tecnologico e nuovi servizi
- 2020-presente. Membro del consorzio COMPRENDO (COM ponenti tecnologiche Pe R l'inclusione E N ella Didattica e nella formazione) per la realizzazione di un videogioco sulle Funzioni Esecutive
- 2018-presente. Supervisore scientifico dell'APP. "MemoRAN" (Piattaforma Ridinet - Coop. Anastasis) per la Tele-riabilitazione di Funzioni Esecutive.
- 2016-presente. Supervisore scientifico dell'APP. "RuntheRAN" (Piattaforma Ridinet - Coop. Anastasis) per la Tele-riabilitazione dell'automatizzazione visuo-verbale.
- 2014-presente. Membro del Comitato Scientifico della Software House Coop. Anastasis (Bologna, IT), dal 2 agosto 2014 ad oggi - 2013-2018. Direttore del team del servizio di Teleriabilitazione dei disturbi dell'apprendimento e delle funzioni cognitive presso la Fondazione IRRCCS Stella Maris. Premi
- Vincitore della Borsa di studio 1999 presso la Fondazione IRRCS Stella Maris sul progetto: “Effetti Attenzionali delle misure di Specializzazione Emisferica”;
- Vincitore “Young Research Grant 2000 - Plasticità cerebrale in seguito a lesioni congenite e precoci acquisite” - Università di Pisa.
- Vincitore del Premio Nazionale dell'Associazione Italiana di Psicologia per la migliore tesi di dottorato nell'anno accademico 2002/2003.
- Premio Poster al 1 ° Congresso Nazionale SOS Dyslexia, 12-13 febbraio 2016, Pisa; Pecini C., et al., "Riabilitazione della dislessia dello sviluppo: trattamenti orientati al compito o al processo?"
- PosterAward al 1 ° Congresso Nazionale SOS Dyslexia, 12-13 febbraio 2016, Pisa. DiLieto et al. “Robotica educativa e funzioni esecutive: uno studio pilota sui bambini in età prescolare”.
- Poster Award al XII Congresso Nazionale di Neuropsicologia dello Sviluppo, Bressanone, 18-21 gennaio 2017; Castro et al. Robotica educativa e funzioni esecutive: uno studio pilota sui bambini in età prescolare.
Membro di Consensus Conference Nazionali
- 2018-presente. Membro dei gruppi di scrittura della Italian Consensus Conference on Specific Learning Disorders.
- 2018-2019. Membro dei gruppi di scrittura della Italian Consensus Conference on Language Disorders.
Iscrizione ad Albi e Associazioni Scientifiche
- 2011-presente Membro del consiglio toscano di AIRIPA-Associazione Italiana Ricerca e Intervento in Psicopatologia dell'Apprendimento
- 2015-presente Membro SINP-Società Italiana di Neuropsicologia
- 2017- presente Socio AIP-Società Italiana di Psicologia- Sezione di Psicologia dello Sviluppo e dell'Educazione
- 1998- presente Iscritta all'Ordine degli Psicologi della Toscana (nr.2496)
PUBBLIZAIZONI- RELAZIONI AD INVITO_ RESPONSABILITA’ di WORKSHOP
H-index Scopus:15; citations:634
PUBBLICAZIONI in ISI/Scopus journals
PUBBLICAZIONI in peer-reviewed journals
CAPITOLI
LIBRI
Lì 18.03.2021
Psicologia dello sviluppo cognitivo, del linguaggio e degli apprendimenti scolastici
Studio comparativo fra sviluppo tipico e atipico; neuropsicologia dello sviluppo; Disturbi Specifici di Apprendimento;
Valutazione e intervento sulle funzioni cognitive di base, attenzione e Funzioni Esecutive in età pre-scolare e scolare
Password Moodle 2018-2019: Pecini2019
Richiesta di tesi di laura:
Per la richiesta di tesi scrivere via mail specificando anno frequentato, media esami, tipologia di tesi d'interesse (bibliografica o sperimentale) e argomenti di intersse.
Legenda
WORK EXPERIENCE
from 2018 - ongoing
from 1997 to 2007
Associate Professor in Developmental and Educational Psychology (M-PSI 04) at the Department of Education, Languages, Intercultures, Literatures and Psychology of the University of Florence
Clinical and research collaborator in projects of Developmental Neuropsychology at the Fondazione Stella Maris-IRCCS, Department of Developmental Neuroscience
from 2007 – 2018
from 2000– 2018
Full-time Clinical Psychologist Manager at the Fondazione Stella Maris - IRCCS (National Research Hospital of Developmental Neuroscience) - Department of Developmental Neuroscience
Teaching Positions at the University
EDUCATION AND TRAINING
1990-1996
Master Degree in Psychology at the University of Padua. 110/110 cum laudem. Title of the Thesis: “Phonological Priming in a Nonword Repetition Task”
1994-1995
Erasmus Project, Department of Psychology, University of Essex (UK)
sept 15th 1996 to march 15th 1997
Post-graduate Internship at the University of Padua
march 15th to sept 15th 1997
Post-graduate Internship at the IRCCS Stella Maris
1998-1999
Post-graduate qualification in Neuropsychological and Forensic Psychology; Faculty of Medicine, University of Siena
2001-2002
Post-graduate qualification in Methodology for the Psychological Research; Faculty of Psychology, University of Florence;
110 e Lode
2001-2003
PhD in Developmental Neurosciences, field of Neuropsychology; Faculty of Medicine, University of Pisa. Title of the Thesis: Neurofunctional Reorganization and Language Development: a Neuropsychological and fMRI study
2003- 2007
Post-graduate specialization in Clinical Psychology; Faculty of Medicine, University of Siena. Title of the Thesis: Parents of Children with Severe Disabilities: Psychological Support during Short Hospital Stay
PERSONAL SKILLS
Mother Language
Italian
Other Language
UNDERSTANDING
SPEAKING
WRITING
Listening
Reading
Spoken interaction
Spoken Production
English
C1
B2
Levels: A1/A2: Basic user - B1/B2: Independent user - C1/C2 Proficient user
Communication skills
▪ good scientific communication skills gained through speaking at congresses and teaching at the University;
▪ good communication skills gained through speaking in clinical contexts.
Organisational / managerial skills
▪ Leadership: currently responsible for a team of 5 clinical psychologists within the Tele-rehabilitation Service for Learning Disabilities at the Fondazione Stella Maris-IRCCS, from Nov 4th 2013 - ongoing
▪ Scientific Coordinator of the Workshop “Informatics Aids for Developmental Neuropsychological Disabilities "- Fondazione Stella Maris-IRCCS - ECM 92014041752 18 credits, April 3rd 2014 to June 6st 2014
▪ Member of the Scientific Committe of the Software House Coop. Anastasis (Bologna, IT), from August 2nd 2014 - ongoing
▪ Scientific Coordinator of the Workshop "SuperAbile"- Fondazione Stella Maris-IRCCS - ECM 92014043385 - 29 credits, from Sept. 23th 2014 to Dec. 29th 2014.
Job-related skills
By working at the Neurological Unity of the IRCCS Stella Maris, I have developed expertise in: 1) administering several standardized batteries for the neuropsychological assessment of different developmental disabilities; 2) interpreting the neuropsychological results according to updated and scientifically validated models of Cognitive Development; 3) implementing new rehabilitation protocols and using several software packages to facilitate cognitive recovery in children with neurological and learning disabilities; 4) writing clinical reports and communicating the neuropsychological results to the parents and discussing and sharing clinical data with Hospital operators of different professional qualifications.
By participating to several clinical researches at the MR and Neuropsychological laboratories of the IRCCS Stella Maris, I have developed technical and organizational skills to: 1) project and implement researches to study cerebral plasticity for Language in different developmental diseases of paediatric age by behavioural and neuroimaging techniques; 2) manage research activity in a laboratory; 3) supervise thesis for master degrees; 4) draft scientific and economics reports for research projects.
By teaching at the University and by several oral talks I have acquired experience in: 1) updating scientific knowledge from the most recent literature in the field of Developmental Neuropsychology; 2) communicating scientific knowledge to young students and to people with different professional skills. Students frequently report their satisfaction attending the classes I teach and are willing to participate to research proposals of mine.
Digital competence
SELF-ASSESSMENT
Information Processing
Communication
Content creation
Safety
Problem solving
Independent user
I Independent user
Levels: Basic user - Independent user - Proficient user
Digital competences - Self-assessment grid
▪ good command of office suite (word processor, spread sheet, presentation software)
▪ good command of statistical analyses
Driving licence
4a e 4b
ADDITIONAL INFORMATION
Publications
Presentations
Projects
Conferences
Seminars
Honours and awards
Memberships
References
Citations
Courses
Certifications
PUBBLICATIONS
ABSTRACTS
Citations: 666 (Research gate)
HONOURS AND AWARDS
▪ Winner of the National Award of the Italian Society of Psychology for the best PhD thesis in the academic year 2002/ 2003.
▪ Winner of the “Young Research Grant 2000” at the University of Pisa. Title of the Project: “Cerebral Plasticity following congenital and early acquired lesions”;
▪ Winner of the Scholarship 1999 at the Stella Maris Institute with a Project: “Attentional Effects of the measures of Hemispheric Specialization”;
MEMBERSHIPS
PROJECTS: POSITIONS AS INVESTIGATOR/RESEARCH ASSISTANT
TALKS / PRESENTATIONS
• Hemispheric specialization for language in children with specific language impairment -
European Academy of Childhood Disability Annual Meeting , Pisa, Oct. 24-26 2002.
• Invited Speaker. Functional Neuroimaging Methods in Dyslexia. National Congress of
Psychophisiology, Pisa. Dec. 16 2003.
• Invited speaker. Neural bases of oral and written speech disorders: fMRI methods and
hemispheric lateralization measures. Workshop on updating brain plasticity and acquisition of language in atypical circumstances, Sept 24-25 2004, Tirrenia, Pisa, IT.
• International Workshop on Reorganization of Hand Function in Children with Brain Lesions, Dec 1-2 2004, Pisa, IT.
• Invited speaker. Brain Plasticity and Psychological Rehabilitation. Subjects of Developmental Neuropsychology: theory, clinical and rehabilitation hypothesis. Paediatric Child Hospital, April 22th 2005, Rome, IT.
• Neuro-functioning of Developmental Dyslexia: behavioural and fMRI data at the XIII Congress of Italian Society of Psychophysics, Marina di Carrara, Dec. 2-4 2005
• The role of phonological working memory in LI and developmental dyslexia in Italian children. LIMOBIS: International Conference on Language Impairment in the Monolingual and Bilingual Society. Aalborg, September 29th 2011 to Oct 1st 2011.
• Invited speaker. Round Table - RIDINET tele-rehabilitation platform, Oct 12th 2013, Bologna, IT.
• Invited speaker. Home-based treatment in dyslexic subjects with or without oral speech delay. DSA and school. Resource Center, Oct 18th 2013, Prato.
• Invited speaker. Reading automatization deficit. Can you handle it? National Congress
"Learning, this is the problem". San Marino. Sept. 19-20 2014.
• Invited speaker. "RUN the RAN" to speed up rapid visual integration, a tele-rehabilitation project. XXIII National Congress Airipa on Learning Disorders, Oct. 1st 2014, Lucca, IT.
• Invited Speaker. Updating on the use of Tools in Developmental Clinical Psychology, March 6-7 2015, Bologna, IT.
• Speaker at the 9th European Congress of Speech and Language Therapy, Florence. May 8-9 2015.
• Invited speaker. Tele-rehabilitation of Developmental Dyslexia: Task-Oriented or Processes-oriented Treatments? Diagnosis and intervention for Specific Learning Impairment and Special needs: between good practices and critical issues. Oasi di Troina. Sept. 11-12 2015, Troina, IT.
• Invited speaker. Educational Robotics and Executive Functions: a pilot study on preschool children. Symposium Dr. Viterbori, XXIV National Congress Airipa, Oct. 8-10 2015, Pesaro, IT.
• Invited speaker. Run the RAN: An App. for visual-verbal integration. Ridinet, CNR Conference Nov. 20th 2015, Rome, IT.
• Invited speaker. Developmental Dyslexia: Rehabilitate behaviour, processes, or brain?" XII Congress on Developmental Neuropsychology, Brixen. Jan. 20-23 2016.
• Invited speaker. Say it with your own words! Does lexical access have to be automatic? 1st
SOS Dyslexic National Congress. Congress Palace, Feb. 12-13 2016, Pisa, IT.
• Invited Speaker "Rehabilitation of Developmental Dyslexia: interventions on the process or on
task? "Emilia-Romagna Regional Health Service - AUSL Bologna. Sept. 30th 2016, Bologna, IT.
• Invited Speaker. Educational Robotics and Neuroscience: The Role of the Executive Functions.
Internet Festival, Oct. 6th 2016, Pisa, IT.
• Invited Speaker: The RunTheRAN Application. High Education Course on Learning Disabilities Rehabilitation, Nov. 11th, 2016, Bologna, IT.
• Invited Speaker. Intervention on basic cognitive functions in the bilingual child at risk of reading difficulties. University of Padua and Clasta. Nov 19th 2016, Padua, IT.
• Invited Speaker: Executive Functions: Evaluation and Intervention in Typical Development and Neurodevelopmental Disorders, OS, March 24-25 2017, Milan, IT.
• Invited Speaker: From Language Disorder to Learning Disorder: Intervention on Basic Cognitive Processes. University of Udine, March 10th, 2017, Udine, IT.
• Invited Speaker: Oral Language Deficit and Learning Disorders: Continuity and Discontinuity in Diagnostic and Prognostic Processes. Lamezia Terme E-com, March 4-5 2017, Udine, IT.
• Invited Speaker: Executive Functions, Evaluation and Intervention in Typical Development and Neurodevelopmental Disorders, OS, June 10-11 2017, Rome, IT.
• Invited Speaker: The RunTheRAN Application. High Education Course on Learning Disabilities Rehabilitation, June 17th, 2017, Bologna, IT.
Invited Speaker: MemoRAN. Funzioni Esecutive. XV edizione Psicologia CLinica dello Sviluppo. March 9-10th 2018, Bologna, Italy.
Invited Speakers: Cognitive profile in Dyslexia. ECM course of the Florence Health Service. November 9th 2019
Invited Speaker: Implicit Learning and Executive Functions in Childhood Developmental Apraxia. XIV Meeting in Developmental Neuropsychology, Bressanone, Junary 23-26 2019
Editorial Consultant
Member of the Reviewer Board of the Journal Dislessia. Italian Journal of Clinical and Application Research". Ed. Erickson. from Jan.-2016 to today
Development of cognition, language and learning;
Comparative studies between typical and atypical development; developmental neuropsychology; Specific Learning Disorders;
Assessment and intervention on memory, attention and executive functions in preschool and school years.