Introduction to Contemporary History. Periodization, themes, problems.
The purpose of the course is to outline, when it is possible, the global and not only european perspective of the Contemporary History, and its most relevant focuses and developments.
The bibliography Will be illustrate at the beginning of the course. Mandato volume: G. Turi, "Il nostro mondo. Dalle grandi rivoluzioni all'11 settembre", Laterza; M. Baioni, F. Conti (a cura di), "La politica nell'età contemporanea. I nuovi indirizzi della ricerca storica", Carocci, Roma 2017.
Choose one from the following list of volumes:
Bayly C.A., La nascita dello stato moderno 1780-1914, Einaudi, Torino 2004
Betts R.F., L'alba illusoria. L'imperialismo europeo nell'Ottocento, il Mulino, Bologna 1985; R.F. Betts, La decolonizzazione, il Mulino, Bologna 2003
Bocchi G., L'Europa globale. Epistemologie dell'identità, Studium, 2015
Campanini M., Storia del Medio Oriente contemporaneo, il Mulino, Bologna 2014
Corni G., Il sogno del grande spazio. Le politiche d'occupazione nell'Europa nazista
Del Pero M., Libertà e impero. Gli Stati Uniti e il mondo 1776-2011, Laterza, Roma-Bari 2008
Elwood D.W., Una sfida per la modernità. Europa e America nel lungo Novecento, Carocci, Roma 2012.
Gentile E., Fascismo. Storia e interpretazione, Laterza, Roma-Bari
Gentile E., Le religioni della politica. Fra democrazie e totalitarismi, Laterza, Roma-Bari
Graziosi A., L'Urss di Lenin e Stalin. Storia dell'Unione sovietica 1914-1945, il Mulino, Bologna 2007
Harper J.L., La guerra fredda. Storia di un mondo in bilico, il Mulino, Bologna 2013
Hermet G., Nazioni e nazionalismi in Europa, il Mulino, Bologna 1997
Hilberg R., La distruzione degli Ebrei d'Europa, Einaudi, Torino 1999
Hosbawm E., Il secolo breve. 1914-1991 (The Age of Extremes) ed. or.199
Hosbawm E., Il trionfo della borghesia, 1848-1875 (The Age of Capital) ed. or.1975
Hosbawm E., L'età degli imperi. 1875-1914 (The Age of Empires) ed. or.1987
Hosbawm E., Le Rivoluzioni Borghesi. 1789-1848 (The Age of Revolution) ed. or.1962
il Mulino, Bologna 2007
Kaldor M., Le nuove guerre. La violenza organizzata nell'età globale, Carocci, Roma 1999
M. Mazower, Le ombre dell'Europa. Democrazie e totalitarismi nel XX secolo, Garzanti, Milano 2005
Mayer A. J., Soluzione finale. Lo sterminio degli ebrei nella storia europea, Mondadori, Milano 1990
Miccoli G., I dilemmi e i silenzi di Pio XII. Vaticano, Rizzoli, Milano 2000
Mosse G., Il razzismo in Europa. Dalle origini all'olocausto, Laterza, Roma-Bari 1978
Mosse G., La nazionalizzazione delle masse. Simbolismo politico e movimenti di massa in Germania (1815-1933), 1975
N. Frei, Lo Stato nazista, Laterza, Roma-Bari 2002
Osterhammel J. -N.P. Peterson, Storia della globalizzazione. Dimensioni, processi, epoche, il Mulino, Bologna 2005
P. Fussell, La grande guerra e la memoria moderna, il Mulino, Bologna 1974; E.J. Leed, Terra di nessuno. Esperienza bellica e identità personale nella prima guerra mondiale, il Mulino, Bologna 1985
Pavone C., Una guerra civile. Saggio storico sulla moralità nella Resistenza, Bollati Boringhieri, Torino 1991.
Ranzato G., L'eclissi della democrazia. La guerra civile spagnola e le sue origini (1931-1939), Bollati Boringhieri, Torino 2004.
Romero F., Storia della guerra fredda. L'ultimo conflitto per l'Europa, Einaudi, Torino 2009
Sheehan J.J., L'età post-eroica. Guerra e pace nell'Europa contemporanea, Laterza, Roma-Bari 2009
Thiesse A.M., La creazione delle identità nazionali in Europa, Il Mulino, Bologna 2001.
Tomba L., Storia della Repubblica popolare cinese, Bruno Mondadori, Milano 2002
Traverso E., A ferro e fuoco. La guerra civile europea, 1914-1945
Turi G., Schiavi in un mondo libero. Storia dell'emancipazione dall'età moderna a oggi, Laterza, Roma-Bari 2012.
Winter J., Il lutto e la memoria. La grande guerra nella storia culturale europea, il Mulino, Bologna 1998
Zanatta L., Storia dell'America latina contemporanea, Laterza, Roma-Bari
Learning Objectives
KNOWLEDGE OBJECTIVES: to learn the basic knowledge of the most relevant themes and problems of the Contemporary history in a wide perspective, in the global and not only European perspective.
SKILL OBJECTIVES:
- knowledge of the main methods in the study of the Contemporary history
- knowledge of the bibliographic tools in the study of the Contemporary history
BEHAVIORAL HISTORY: - to encourage critical reflection on the origin of some key-aspect of the Contemporary age
Prerequisites
Scholastic knowledge of the Modern and Contemporary History.
Teaching Methods
Frontal lessons, seminar activity with documents, film and documentaries screenings.
Further information
Mandatory inscription before the course begins and mandatory frequency (for almost 48 hours).
Type of Assessment
The exam consists in an written test about three volumes (2 mandatory and 1 chosen by the students from the bibliography), with an oral discussion on the result of the test (distance learning students too). The students Erasmus (and another exchange program) can take oral exam. Written examination consists of three questions about following parts of the program (about two sheets for each): 1. to check the level of knowledge acquired on XIX Century (mandatory volumes); 2. to check the level of knowledge acquired on XX Century (mandatory volumes); 3. critical presentation of the main themes proposed by the the chosen volume.
The written examination has to be taken 2 weeks before the oral exam, when the results of test are discussed.
The final evaluation consists of all the assessments obtained in the three parts, with particular attention to the first and second questions (80%).
The exam aims to verify:
- the understanding of the main processes of the Contemporary history and its periodization
- the understanding of the main categories proposed to describe the mentioned phenomena
- the knowledge of the main events and phenomena from the dual Revolutions to the end of the XX Century
- the skills to establish connections between different events and processes
- the skill to adopt the terminology of the discipline in an appropriate manner. The test has to be written in correct Italian.
The student fails four consecutive tests will have to repeat the course.
Course program
Introduction to Contemporary History. Periodization, themes, problems.
The course analyzes the main topics of the Contemporary age, from the dual Revolution to the present day, with particular attention to the following: - periodization; world and global history; revolutionary models, French and bolscevic; social classes; liberalism; socialism; Mondial wars; fascism; totalitarianisms; Cold War, decolonization; end of the short century; focus on the republican Italy