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CURRICULUM STUDI
2001 - Laurea in Ingegneria Meccanica con votazione 108/110 presso Università degli Studi di Firenze con tesi dal titolo “Le Emissioni Inquinanti Dei Combustori Per Turbine A Gas: Analisi Del Comportamento In Condizioni Nominali E Fuori Progetto”2004 – Dottorato di ricerca in Energetica e tecnologie industriali innovative (XVI Ciclo) presso Università degli studi di Firenze. Tesi dal titolo “Sviluppo Di Modelli Numerici Per L’analisi Della Combustione Turbolenta Premiscelata Nelle Turbine A Gas”
CARRIERA ACCADEMICA E PROFESSIONALE1/7/2004 – 30/6/2006 Assegnista di ricerca presso il Dipartimento di Energetica “Sergio Stecco” – Univ. di Firenze
1/7/2006 – 30/6/2008Dipendente del consorzio universitario ICAD (International Consortium for Advanced Design) dell’Università degli Studi di Firenze
1/7/2008 – 30/06/2014Ricercatore T.D. (ai sensi della Legge 04.11.2005 n. 230) presso Università degli Studi di Firenze
01/7/2014 – oggiRicercatore T.D. (dell’art. 24, comma 3, lettera A), della Legge 30.12.2010, n. 240)
ATTIVITA’ DIDATTICAL’Ing. Antonio Andreini è stato relatore o correlatore di oltre 70 Tesi tra Lauree a ciclo unico, lauree triennali e lauree magistrali, in Ingegneria Meccanica ed Ingegneria Energetica e co tutor di 9 tesi di dottorato.
Co-tutor di due Dottorati di Ricerca in co-tutela con il centro CORIA (COmplexe de Recherche Interprofessionnel en Aérothermochimie – Rouen F) presso l’Università di Rouen (F).
l’Ing. Antonio Andreini è stato nominato membro del Collegio dei Docenti per il 33° e il 34° Ciclo di Dottorato in INGEGNERIA INDUSTRIALE dell’Università degli Studi di Firenze (codice: DOT13XCZGR, Coordinatore Prof. G. Manfrida).
L’ing Antonio Andreini è attualmente Ricercatore a T.D. (lettera B) presso l’Università degli studi di Firenze (SSD ING/IND 08) ed afferisce al Dipartimento di Ingegneria Industriale (DIEF). Nel Dicembre 2014 ha ottenuto l’Abilitazione Scientifica Nazionale per Professore di II Fascia nel settore concorsuale 09/C1. L’ASN è stata rinnovata nel Marzo 2018 (scadenza 2024).
L’ing Antonio Andreini è impegnato nella quasi totalità delle attività di ricerca svolte dal gruppo coordinato dal Prof. Bruno Facchini (HTC-Group) del DIEF. Il gruppo di ricerca si contraddistingue per le attività di ricerca, mediante metodologie numeriche e sperimentali, nel campo dello scambio termico e della combustione applicati alle turbomacchine, con particolare rilievo alle indagini su turbine a gas e motori aeronautici. Lo sviluppo delle attività di ricerca relative ai sistemi di combustione, con particolare riferimento alla modellazione dei processi reattivi, è stato in massima parte legato al contributo dell’Ing. Antonio Andreini, che svolge adesso il ruolo di responsabile operativo di tutti i progetti su sistemi di combustione industriali e aeronautici. Più in generale l’Ing. Antonio Andreini è attualmente il referente scientifico per tutte le attività di modellazione numerica e sviluppo codici che vede numerose collaborazioni in atto con le aziende sopra citate.
I programmi di ricerca a cui l’Ing. Antonio Andreini ha preso parte come figura chiave del gruppo HTC, hanno permesso di instaurare alcune collaborazioni di natura accademica con importanti istituti internazionali, spesso grazie alla partecipazione comune a progetti di ricerca comunitari.
Grazie al ruolo di collegamento con il team che si occupa delle attività di tipo sperimentale all’interno dell’HTC‑Group, fondamentale alla corretta interpretazione dei risultati ed al loro utilizzo per la validazione dei codici di calcolo, l’ing. Antonio Andreini ha acquisito nel corso degli anni notevoli esperienza e conoscenze nel campo dell’analisi sperimentale applicata ai sistemi di combustione, divenendo il punto di riferimento nel coordinamento di questa tipologia di indagini all’interno del gruppo di ricerca. Fondamentale è stato anche il contributo allo sviluppo del nuovo centro sperimentale coordinato dal Prof. Bruno Facchini denominato THT-Lab, dove si realizzano test di scambio termico e combustione su componenti di turbomacchina con rappresentatività fino a TRL 3-4 (Technology Readiness Level).
Gran parte delle attività di ricerca si sviluppano nell’ambito di progetti finanziati dalla Comunità Europea che ha visto il gruppo di ricerca impegnato in circa 15 progetti a partire da 5° Programma Quadro. Altrettanto consistenti sono i programmi di ricerca finanziati da enti nazionali tra cui 2 progetti PRIN (2007 e 2010) e importanti programmi finanziati dalla Regione Toscana. Nel contesto dei consorzi di ricerca relativi ai vari progetti, l’ing Antonio Andreini è uno dei punti di riferimento principali per le attività svolte dal gruppo di ricerca, con una riconosciuta capacità operativa da parte dei partner dei vari programmi. Tali progetti vedono il gruppo di ricerca nel quale opera l’ing. Antonio Andreini, partner delle principali industrie italiane ed europee nel campo dei motori aeronautici e delle turbine a gas (AvioAero (ex AvioGroup), Baker-Hughes-GE (ex GE Oil&Gas), Ansaldo Energia, Snecma). Con alcune di tali aziende sono inoltre attivi contratti di ricerca diretti mirati allo sviluppo di procedure di calcolo per la progettazione termo-fluidodinamica ed all’analisi numerica avanzata dei componenti caldi (combustori, palette di turbina, exhaust). Nell’ambito di questi programmi l’ing Antonio Andreini costituisce il contatto operativo diretto con i responsabili industriali dei reparti di ricerca e sviluppo, coordinando e revisionando le varie attività.
La notevole esperienza maturata nella realizzazione di complesse simulazioni numeriche condotte tipicamente su server di calcolo con architettura parallela (cluster) ha portato l’ing. Antonio Andreini a svolgere il ruolo di amministratore di sistema di tutte le risorse di calcolo in uso presso il gruppo di ricerca, e alla gestione e manutenzione di tutti i codici di calcolo rilasciati e tutt’ora in uso presso le industrie citate in precedenza.
L’ing Antonio Andreini è socio fondatore della società Ergon Research SRL riconosciuta come Spin-Off Approvato dell'Università di Firenze (Delibera Senato accademico 11 Aprile 2012 e Delibera Consiglio di amministrazione del 27 Aprile 2012). La società, nella quale l’ing Antonio Andreini non ha deleghe operative e della quale sono soci tutti ex ricercatori o assegnisti dello stesso gruppo di ricerca, ha l’obiettivo di non disperdere il consistente know-how sviluppato negli anni dal gruppo di ricerca ed offrire anche opportunità sinergiche ad ulteriori sviluppi della ricerca universitaria.
Grazie all’esperienza maturata nell’analisi dei processi di combustione nei combustori di turbina a gas e nella valutazione delle dinamiche di formazione delle sostanze inquinanti, l'Ing. Antonio Andreini è stato nominato (nel periodo 2008-2010) come advisor scientifico di ENAC (Ente Nazionale Aviazione Civile) presso il Working Group 3 (WG3) del CAEP (Committee on Aviation Environmental Protection) (nomina effettuata dall’ing. Renata Cecchi di ENAC). Il CAEP è uno degli organismi dell'ICAO (International Civil Aviation Organization) incaricato di promulgare nuovi standards relativi all'impatto ambientale derivante dall'aviazione civile. Il WG3 in particolare si occupa delle emissioni inquinanti prodotte dai motori.
A partire dal Giugno 2013, l’ing. Antonio Andreini (membro ASME #: 100615199) è stato ammesso come membro al Committee for Combustion Fuels & Emissions dell’IGTI (International Gas Turbine Institute) di ASME, dopo una votazione con esito positivo da parte dei membri del comitato. Si tratta di un riconoscimento importante per le attività di ricerca svolte nell’ambito dei combustori di turbine a gas, che vede l’ing Antonio Andreini come primo rappresentante del mondo accademico italiano nel suddetto comitato. A partire dal 2014 è regolarmente impegnato come Session Chair alle conferenze asme Turbo Expo. A partire dal Giugno 2015, l’ing Antonio Andreini è stato inoltre ammesso, dopo una votazione con esito positivo da parte dei membri, al Committee for Heat Transfer dell’IGTI (International Gas Turbine Institute) di ASME.
A partire dal Settembre 2016, l’ing. Antonio Andreini è stato incaricato come Presidente di Comitato Organizzatore della Summer School ART (Advanced Research in Turbomachinery), organizzata dal Dipartimento di Ingegneria Industriale dell’Università Degli Studi di Firenze. La scuola si rivolgere a studenti di Dottorato di Atenei Italiani ed Esteri e si pone l’obiettivo di fornire una panoramica sulle principali tematiche di ricerca nell’ambito delle turbomacchine affrontate dai vari gruppi di lavoro del Dipartimento di Ingegneria Industriale, lasciando tuttavia spazio anche ad Invited Lectures tenute da Esperti internazionali sulle stesse tematiche ma anche con il contributo di qualificati esperti in campo industriale.
L’ing Antonio Andreini mantiene regolari rapporti con alcune Università e Centri di Ricerca nazionali quali l’Università degli Studi di Bergamo, di Udine, l’Università Sapienza di Roma ed il Politecnico di Bari e l’Università di Genova. Si rilevano inoltre importanti rapporti di collaborazione con alcune Università e Centri di Ricerca Internazionali, tra i quali citiamo Universitè de Pau et Des pays de l’Adour (F), CNRS (F), CORIA (F), Universitè Marseille, (F), DLR (D), CERFACS (F), TU Berlin (D) e la Polytechnic University di San Pietroburgo (Russia).
l’ing. Antonio Andreini è autore di oltre 110 pubblicazioni di cui 33 su riviste internazionali di prestigio e le altre presentate a conferenze internazionali con peer review. E’ stato in prima persona relatore di oltre 20 pubblicazioni presentate presso conferenze internazionali, nonché invited speaker in alcuni Workshop tenuti nell’ambito dei vari progetti di ricerca finanziati dalla Comunità Europea. Ha tenuto alcuni seminari per dottorandi organizzati presso le citate Università con cui regolarmente collabora.
AI seguenti link è possibile accedere alle pagine Scopus e Google Scholar del profilo personale dell’Ing. A. Andreini.
Scopus, Google Scholar
Legenda
2001 – Master degree in Mechanical engineering (vote 108/110)
2004 – PhD Title in Energetics with a thesis entitled “Development of numerical models for the analysis of turbulent premixed combustion in gas turbine”
ACADEMIC POSITIONS
01/07/2004 – 30/06/2006: PostDoc. fellowship at University of Florence, Italy
01/07/2006 – 30/06/2008: Employed in the academic consortium ICAD (International Consortium for Advanced Design) at the University of Florence, Italy
01/07/2008 – 31/12/2018: Assistant Professor University of Florence, Italy
01/01/2019 – today: Tenure Track Assistant Professor (Senior Lecturer) at University of Florence, Italy
TEACHING ACTIVITY
Co-tutor of 2 PhD Thesis carried out in collaboration with French research center CORIA (COmplexe de Recherche Interprofessionnel en Aérothermochimie – Rouen F) at the l’Università di Rouen (F).
Antonio Andreini has been appointed as jury member for the final examination of PhD courses at the Universitè de Pau et Des pays de l’Adour (F), TU Munich (D), EM2C Lab – Centrale Supelec (F).
Starting from 2017 Antonio Andreini is member of the Board of the PhD course in Industrial Engineering (Energy Engineering area, cuycles 33 and 34) at the University of Florence (Italy), where is currently tutor of 3 PhD Thesis.
Antonio Andreini is Tenure Track Assistant Professor (Senior Lecturer) at the University of Florence (Italy), member of the Department of Industrial Engineering (DIEF). Starting from December 2014 he has obtained the Professorship Qualification for Associate Professor. The qualification has been renewed in March 2018 (up to March 2024).
Antonio Andreini is involved since 2006 in the most part of research activities carried out by the HTC Group (Heat Transfer and Combustion) coordinated by Prof. Bruno Facchini at DIEF. The team is active in the field of heat transfer and combustion in turbomachinery, by both computational and experimental methodologies. Particularly relevant are the research investigations carried out on gas turbine and aero-engines components. The development of the research topics related to combustion systems and in particular the modelling of reactive processes, is mostly due to the specific contribution of Antonio Andreini, who is now the operative responsible of all the research programs related to gas turbine and aero-engines combustors.
Generally speaking, Antonio Andreini is currently the scientific point contact for all the research projects involving numerical modelling and codes development which see also several collaborations with some important gas turbine and aero-engines companies.
Thanks to his role of connection with the team involved in the experimental activities in the HTC-Group, Antonio Andreini has gained during the years a deep knowledge and experience in the field of experimental investigation of combustion systems. This key role has permitted to improve the quality of the research investigations carried out by HTC-Group, by supporting the physical understanding of measurements and by a proper use of data for numerical codes validation. A fundamental contribution is also to be mentioned in the development of the new experimental facility called THT-Lab coordinated by Prof. Bruno Facchini, where heat transfer and combustion tests up to TRL 3-4 can be carried out on gas turbine components.
Most part of the research studies are carried out in the framework of programs funded by the European Commission, where the group has been involved in more than 15 projects starting from 5th Framework Program. Significant projects have also been funded by National Government (PRIN programs 2007 and 2011) as well as by Regional Government. In each research consortia Antonio Andreini has been always one of the reference person, with widely recognized skills and experience in conducing and managing research tasks. In most part of such programs it has to be point out the partnership of the HTC-Group with the main Italian gas turbine and aero-engines companies such as AvioAero (GE-Avio), Baker-Hughes-GE (ex GE Oil&Gas), Ansaldo Energia, but also with SAFRAN and Alstom. In particular, with the Italian companies several direct research and consultancy contracts have been activated and completed across the years where the team was involved in both experimental and numerical investigations as well as in the development of customized models (combustion, heat transfer, turbulence, two-phase flows) or design tools (pollutant emissions, cooling, thermoacoustics). In such activities Antonio Andreini represents the contact operative point with the industrial partners, often with a personal involvement in code development and always as supervisor and coordinator of the involved team.
Since February 2018 Antonio Andreini is the Coordinator and scientific responsible of a European research program funded by the Clean Sky 2 platform of Horizon 2020. The project, called START (inveSTigation of an ultrA compact Reverse flow combustor) will see HTC-Group involved in the support to AvioAero (Topic Manager of the call) in the development of an innovative reverse flow combustor entirely realized by additive manufacturing.
Since January 2019 Antonio Andreini is the Coordinator and scientific responsible of a European research program funded as a Thematic Topic by the Clean Sky 2 platform of Horizon 2020. The project, called CHAiRLIFT (Compact Helically ARranged Lifted Flame combusTor) is based on a consortium of four leading Universities at European level (KIT – Karlsruhe Institute of Technology (D), University of Rouen (D) and Univresità del Salento (I)). The objective is to assess an innovative combustor concept capable to achieve an ultra-lean, low NOx, operation of future aero-engines, in order to address future ICAO standards and satisfy the requirements of ACARE Flightpath 2050.
With the objective of taking advantage of the experience in consultancy and supply chain activities, Antonio Andreini founded, with other associates, Ergon Research SRL company which has recognized as official academic Spin-Off of the University of Florence (since April 2012). This company has as first mission the objective of preserve the scientific and technical know-how of his associates (all former researcher or PostDoc) and to offer additional research and business opportunities to the University.
Thanks to his experience in the analysis of combustion processes in gas turbine combustors and in the evaluation of pollutant emissions formation, Antonio Andreini was designated (between 2008 and 2010) as scientific advisor for ENAC (Italian Civil Aviation Authority) in the WorkingGroup3 – WG3 of CAEP (Committee on Aviation Environmental Protection). CAEP is one of the committee of ICAO (International Civil Aviation Organization) devoted to introduce new standards regarding the pollutant emission of civil aero-engines. During his participation to WG3 activities, Antonio Andreini gave his technical contribution to the definition of the new standards regarding Particulate Matter emissions (soot) and he organized a workshop, at the University of Florence, supporting the works for the introduction of the CO2 standards in civil aviation.
The huge number of research programs participated, has permitted to Antonio Andreini to establish a wide network of academic collaborations with important national and international universities or research centres. It is worth to be mentioned the collaborations with the University of Bergamo, Udine, Università Sapienza di Roma, Politecnico di Bari, Università del Salento and University of Genoa. Among the collaborations with international institutions are to be cited the relationships with the KIT- Karlsruhe Institute of Technology (D), ENSMA of Poitiers (F), Universitè de Pau et Des pays de l’Adour (F), CORIA University of Rouen (F), INSA University of Rouen (F), University of Cambridge (UK), CNRS (F), Universitè Marseille, (F), DLR (D), CERFACS (F), TU Berlin (D) and the Polytechnic University of S. Petersbug.
Particularly relevant are the collaborations currently on going with Prof. F. X. Demoulin of the University of Rouen – CORIA (F) in the field of numerical modelling of two-phase flows which has led to the co-tutorship of some PhD researches, and the collaboration with Prof. C. O. Paschereit at TU Berlin in the field of thermo-acoustics in gas turbine combustors leading also in this case to the co-tutorship of PhD students. Recently an official agreement has been signed with CERFACS (F) to allow the use of the code AVBP for carrying out Large Eddy Simulations in combustion and heat transfer related research programs.
Regarding the publishing activity, Antonio Andreini is author of more than 140 papers of which 44 published on renowned international journals with peer review and most part of the remaining included in the proceedings of international conferences with peer review. He has been speaker and presenter of more than 20 international conference papers, as well as invited speaker at some international public workshops held in the framework of different research programs funded by European Commission.
Since June 2013, Antonio Andreini has been admitted as official member to the Committee for Combustion Fuels & Emissions of ASME IGTI (International Gas Turbine Institute), after a formal election during a plenary session of the committee. It is an important acknowledgement of the research activities carried out by Antonio Andreini in the field of gas turbine combustors. Antonio Andreini is currently the only Italian member coming from academia. Since 2014 Antonio Andreini is involved in the organization and chairing of technical sessions at the ASME Turbo Expo Conference. After a formal election, he has also been admitted in 2015 as a member of the Committee for Heat Transfer of ASME IGTI. Recently he serves as Vanguard Chair for HT Committee.
Antonio andreini acts regularly as reviewer for the following international journals: Fuels, Applied Energy, Applied Thermal Engineering, International Journal of Heat and Mass Transfer, International Journal of Thermal Science, Journal of Engineering for Gas Turbine and Power, aerospace Science and Technology, International Journal of Heat and Fluid Flow.
Since March 2018 Antonio Andreini is Associate Editor of the International Journal of Aerospace Engineering of Hindawi Publisher.
Since September 2016 Antonio Andreini is the Chair of the Organizing Committee of the Summer School ART (Advanced Research in Turbomachinery) organized by the Department of Industrial Engineering (DIEF) at the University of Florence. The School is organized to give to PhD students involved in research programs on turbomachinery and energy systems, an overview of the most recent research topics through lectures given by DIEF people as well as by international experts.
At the following links it is possible to reach Scopus and Google Scholar profiles of Antonio Andreini